Studiul comandat de francezi a implicat zeci de specialişti din domeniile construcţiei de maşini sau producerii energiei şi încearcă să dea un răspuns cât mai fundamentat marii întrebări pe care şi-o pun fabricanţii auto: merită investit în domeniul maşinilor electrice sau tot maşinile convenţionale, cu motoare pe benzină şi diesel, rămân soluţia optimă?
Studiul îşi propune analiza influenţei pe care o are întregul ciclu de viaţă al unei maşini asupra mediului prin diversele emisii care duc la poluarea auto. Prin urmare, au fost luate în considerare realităţile economice din Franţa şi Germania, iar comparaţia s-a făcut între trei tipuri de maşini: electrică, cu motor pe benzină şi cu motor diesel.
Datele tehnice teoretice pentru maşini personale: motor pe benzină, motor diesel, motor electric
Studiul s-a raportat şi la domeniul maşinilor utilitare uşoare, considerat foarte important în viitor, mai ales în ce priveşte aprovizionarea din marile metropole, dar şi transportul public (de exemplu, taximetrie):
Datele tehnice teoretice pentru utilitare uşoare: motor diesel, motor electric
Specialiştii au luat în considerare şase criterii considerante esenţiale, iar ca bază de calcul s-a considerat scenariul utilizării unei maşini de clasă mică pe un parcurs total de 150.000 km, cu trasee de maximum 80 km/zi (deci o durată de viaţă a maşinii de circa 5 ani – din păcate, departe de realitate, unde o maşină este utilizată de 4-5 ori mai mult):
1. Consumul de energie primară totală
2. Influenţa asupra efectului de seră (emisiile de CO2)
3. Epuizarea resurselor fosile
4. Contribuţia la acidificare (cât de mult contribuie poluarea auto la ploile acide)
5. Contribuţia la eutrofizarea apei
6. Contribuţia la crearea ozonului fotochimic
De asemenea, ca date de intrare au fost folosite sursele actuale de producere a energiei în Franţa (majoritar din centrale nucleare) şi Germania (majoritar din centrale pe cărbuni), iar în calculele specialiştilor a fost folosit factorul de emsii CO2-eq/kWh – adică emisiile de CO2 echivalente producerii unui kWh (110 g CO2-eq/kWh în Franţa, respectiv 623 CO2-eq/kWh în Germania).
Să vedem comparativ cum afectează mediul maşinile electrice, maşinile pe benzină şi maşinile diesel – PE PAGINILE URMĂTOARE